Monday, June 7, 2010

Cara2 Mengawal Perbelanjaan Harian!!

Tahukah anda bagaimana cara untuk kita mengawal perbelanjaan seharian kita? Ramai diantara kita yang belanja seharian selalu 'terover' budget. Bila dah terover budget, poket pun dah kering tgh2 bulan kan? so, mcm mane caranya untuk kita mengawal perbelanjaan tanpa terlebih bugget?

1. Catat segala perbelanjaan anda pada setiap hari. Sediakan satu buku khas untuk anda catat kan segala perbelanjaan anda pada hari tersebut. Walaupun seposen, anda dinasihatkan catat juga..daripada catatan tersebut, anda tau mane perginya duit anda dan berapa yang telah anda belanjakan dlm masa sehari..Cthnya..kalo hari nie anda sudah terlebih budget, jadi anda dah boleh cut off untuk budget esok harinya..

2. Elakkan dari berhutang..Seboleh2 nya elakkan la dari berhutang. Kalau dah xboleh sgt, dan terpaksa..displinkan la diri supaya bayar hutang anda cepat2. jangan tangguh2 sampai tertunggak. Nanti anda akan lagi pening apabila amount yang tertunggak tu dah melebihi dari target anda...

3. Rancang setiap perbelanjaan yang ingin anda beli. Beli ape yang perlu sahaja.

4. Elakkan membuat window shopping ketika ingin membeli barang yang telah anda rancangkan..kerana anda percaya atau tidak..bila anda membuat 'window shopping' anda akan terpengaruh pada barang itu dan anda juga akan membelinya!!

No comments:

Post a Comment