Saturday, August 7, 2010

NaK mEniaGa?? MeniaGA la CarA yg BEtuL!!

Islam menggalakkan umatnya berniaga..kita juga tahu berniaga dengan cara yang betul boleh mendatangkan hasil yang melimpah ruah dalam hidup..itupun kalau kena caranya.. Tetapi..kenape masih ada segelintir manusia yang masih berniaga dengan mengaut keuntungan tanpa memikirkan orang lain..

Kat bawah ni ade beberapa cara meniaga yang betul (yang aku tau la)...harap2 dapat membantu sesape yang minat sangat meniaga tu..

1) kalau kita meniaga, harap2 la sangat jangan ditipu tentang sukatannya.. Selain dari tu, kalo sesape yang meniaga barang makanan, contohnya, lauk pauk atau kuih muih (utk berbuka posa) dan kuih raya tu..jgnlah dikurangkan kuantiti dlam makanan tersebut..
bila dikurangkan, sudah tentula rasa makanan tersebut totally lain. Contohnya utk kuih raya..jgn la kedekut sgt..misalnya almond london..almond tu dikerat2 sampai 3,4..abis tu ape rasanya.. bila makan, kunyah 2 kali dah xrasa ape2.. Jangan disebabkan nak untung lebih, kita wat mcm tu..bla orang mkn, org xpuas hati..dan diaorg akan merungut2..dah xberkat rezeki yang kita dapat.

2) yang keduanya..jgn lah barang2 makanan lama digunakan, "direcyclekan" balik.. xelok.. mmg la kulat2 yg pada makanan lama tu akan mati bila kita panaskan..tp ianya tetap xelok..brg2 makanan ni semuanya akan menjadi darah daging kta..so..faham2 la ye..jgn disebabkan nak untung, jalan singkat diambilnya..org akan tau juga..kerana..bila kta makan, kta dpt rasakan yg btl2 fresh atau yang lama..

3) seterusnya..janganlah ada perasaan hasad dengki sesama peniaga.. jgn asyik nak kutuk, komen barang orang lain je. itu xelok..ini xelok...itu xsdp...ini xsdp.. fikir2la yang diri sendiri tu dah cukup sedap ker.. kalo ade yang puji dpn tu..jgn terus syok sendiri..kerana manusia ni kadang2 puji dpn sbb nak jaga hati..xsampai hati nak ckp xsedap.. nak tau sedap x sedap..tgk la berapa byk permintaan yg anda dapat untuk barang yang ada jual tu..kalo byk, sedapla tu..

4) kepada peniaga2, jika ada pelanggan2 anda yg komen ttg barangan yg anda jual tu...jgn la menidakkannya..ambil ia sebagai satu nasihat..dan kalo blh perbaiki.. kerana anda tidak boleh menilai brg yang anda buat, melainkan org lain..yela..kalo diri sendiri yang buat, msti la ckp sedap..walaupun hakikatnya xsdp...hahhahaha..

Jadi renung2 la ape yg aku tulis nie. pandangan aku ni ikhlas..ape yg aku tulis ni adalah dr observation yang aku buat sendiri..byk peniaga2 di luar sana yang mementingkan kuantiti dr kualiti...kalo ye pun biarla berpada2..memang meniaga nak untung, tp biar la adil..ko dpt duit, customer pun dpt pulangan hasil yg memuaskan..baru la diberkati..

1 comment:

  1. peniaga skrg ni byk yg mcm ni kan..nak kaut untung pnya pasal..

    ReplyDelete