Monday, January 14, 2013

HoUSeWiFE

HoUSeWiFE

aii..semua..pe kabar? lama dah aku x story mory dlm blog ni..bila pasang niat nak update blog je..ade je benda yg akan menghalang aku..huhu..

kali ni aku nak cita pasal HOUSEWIFE..setengah orang bila dengar je perkataan housewife, ade yg suka..ade yg senyum sumbing..dan ade yg ckp "eh,ruginya x kerja..blajar tinggi2..last2 simpan je degree tu"..huh..pedas betul..sentap..

sape yg xnak keja..ade income sendiri..boleh pegang duit sendiri..nak buat ape,nak bli ape senang. xyah dah susah2, pening2 nak pk itu ini..tp...tp....bila pk kan dr pelbagai sudut,kdg2 hati aku ni kata..em,xpela..aku hanya merancang..tp DIA yg menentukan ape yg terbaik utk hambanya..dan sesungguhnya DIA maha mengetahui segalanya..ye dok??

bila pk dr sudut anak,bila tgk muka dia..rasa x sampai hati nak tinggal kan dia dengan orang lain..maksud aku dengan bakal pengasuh nanti la..mcm2 dalam fikiran ni..yg paling tkt kalo diaorg dera, pukul anak kita..sebab itu penah terjadi pada anak sedara aku..x ke kesian kat budak yg xtau ape lg..anak aku tu mmg la lasak..teramat2 la lasak..lebih2 lagi bila dah merangkak sekarang ni..dlm walker mmg jgn harap la dia nak duduk..duduk 5minit je,pastu memekak menjerit2 nak keluar..selagi x angkat dia keluar,selagi tu la dia akan menjerit..haa..sape yg x leh sabo..mau meletup gak.huhuhu..tang nak pakai pampers, nak pakai baju..itu satu lagi hal..bersilat, bergaduh bagai..mmg kdg2 boleh hilang pedoman...hehehe..tp sebabkan anak..aku sabo kan diri aku ni..senyum je..mcm2 bunyi yg keluar dr mulut aku ni utk amik perhatian dia supaya dia boleh duduk diam sekejap..

Dan sebab2 ini la antaranya aku duk pk, boleh ke org lain sabo dgn anak aku ni..baru hari ni aku sedar yg jd seorang ibu ni byk pengorbanannya kan...tp xpela..housewife pun housewife la..aku boleh guna ilmu yg aku ade tu utk mendidik anak aku..kan?kan? chewwah..ye ye oo je..huhuhu..InsyaAllah ade rezeki yg Allah bg..aku percaya..dan sempena thn baru ni pun aku ade pasang niat,berazam utk belajar sesuatu yg aku hrp satu hari nanti ia boleh menolong aku utk mencari rezeki...dan hrp2 ia akan menjadi kenyataan..caiyok2..

bagi aku, housewife ni x semudah yg disangka..walaupun skrg aku duduk dgn mertua aku, dan yes kalo bab memasak ni mmg mak mertua aku yg jd chefnya..aku jaaaraang sekali..lebih2 lagi bla ade anak ni..susah sungguh aku nak tinggalkan dia..kalo kebetulan ramai kat rumah ni, ade yg boleh tlg jaga dia,dpt la aku ke dapo..sebabnya dia xnak duduk dlm walker..dan aku xberani nak biarkan dia main sorang2..sebabnya...sebabnya...ade sebab tau..sebab yg paling aku takut...takut dia mengutip ape2 dan terus nggaaap..2 minggu lepas, anak aku mkn kulit buah langsat..nak tercekik dibuatnya..cuak gler aku..nasib keluar kulit tu..syukur sgt2..masa kejadian tu berlaku, aku kat dapo..tgh siapkan sarapan utk suami aku..lps tu mmg aku serik nak tinggalkan dia sorang2 main..

berbalik pd cita aku td,walaupun aku duduk dgn MIL aku,tp aku still buat kerja2 rumah yg lain..basuh baju, jemur baju, lipat kain, kemas rumah,sapu sampah..kalo time harith tdo, aku sempatla tlg mak mertua aku kat dapo..itu semua pun kadang2 aku rasa x ckup masa nak buat..ke aku yg buat kerja lambat?? huhuhu..tp rasanya dah habis pantas..kdg2 lelah rasanya..dan sape2 kat luar sana yg pandang rendah pd housewife ni, hrp2 jgn la mcm tu ye..sebab housewife ni pun bekerja jugak..tp bekerja utk keluarga dan kerja nya dirumah..bkn kerjanya tido ajee..huhuhu..


No comments:

Post a Comment