Friday, July 2, 2010

Kelemumur...Apakah Puncanya??


Pernah kah anda mengalami masalah kelemumur?? Bagaimana kelemumur ini boleh terjadi? Dan apakah puncanya..serta bagaimana cara menghilangkannya??


Kelemumur terjadi apabila kulit kepala yang mati dan kering mengelupas secara berlebihan. pertumbuhan kulat seperti yis yang berlebihan di kepala juga boleh menyebabkan kelemumur. Antara punca terjadinya kelemumur ialah apabila anda bersyampu, anda tidak membilas nya dengan sempurna, stress, perubahan hormon, resdung, dan daya imuniti yang rendah.

Sy percaya ramai diantara pembaca di luar sana yang risau,resah,gelisah bila mengalami kelemumur..kan?? sy juga pernah mengalami masalah tersebut kira2 3thn lps. uish..mmg tension..bla pakai tudung, kepala ni rasa gatal2 jer kan..dan bla xpakai tudung, adalah salji2 yg jatuh pada baju kita..kalau baju tu putih,selamatla..tp xkan nak pakai baju putih selalu kan?? masa tu..malu pun ada bla org tegur kelemumur kat baju. nak wat mcm maner..wat derk je la. xkurang jugak ada yang menyindir..em... sdh kan..

Dah bermacam2 ikhtiar...tapi ttp xnak hilang..lagi byk adalah..salah satu nya sental kulit kepala dengan limau nipis..pedihnya xpayah ckp..berair mata ni..huhu.. tp masih xdapat hilang.

Hinggalah satu hari, mak sy membawa sy pergi ke klinik pakar kulit..bg saya kelemumur sy dah thp kritikal..tp doktor pakar tu ckp..kelemumur sy masih biasa dan bukan lagi di thp kritikal..anda tahu bagaimana kelemumur yg tahap kritikal?? ha..yg mcm gambar disebelah nie..kelemumur boleh merebak ke belakang telinga, dalam telinga, dan juga hingga ke kening anda.



Dan..akhirnya..doktor pakar tu srh sy beli syampu selsun...ala..syampu yang dah ada kat iklan tv tu..tp itu selsun biru kan..sy beli selsun kuning. selsun kuning ni lagi kuat dari selsun biru..and...at last...sy berjaya juga menghilangkan kelemumur yang degil tu...smpai skrg kelemumur tu dah xbrani dtg lagi...hehehehe. tq selsun..


5 comments:

  1. dont know if i had dandruff before or not =/

    ReplyDelete
  2. I USED SELSUM B4 OSO...quite good leh...not bad...

    ReplyDelete
  3. seramnya tengok gambar telinga tuh....heee..sangat rimas bila ada kelimumur kan...~_~

    ReplyDelete
  4. xpnh jmpe selsun kung pn. kt mane blh dpt?? tq :)

    ReplyDelete
  5. syampu selsun tu ada jual kat farmasi2...

    ReplyDelete